Fleksibilitetsgrad og tilpasning spiller en vigtig rolle når din virksomhed vælger CRM-system. Er det nok med et standardiseret system, eller har I brug for et som er tilpasset efter jeres virksomhed? Et helt unikt? Lad os tage et kig på forskellene.

Hvis der er en ting, vi kan konstatere efter mere end 25 år i CRM-branchen, er det at devisen ”CRM er CRM” ikke holder. Udvalget er nemlig stort, og CRM-systemer adskiller sig på flere forskellige måder – funktionsmæssigt og oplevelsemæssigt – hos hver udbyder.

”CRM er CRM”-tanken er lidt som at erstatte familiens hund med en fremmed hund. Eller at servere en Fanta når der bliver bedt om Coca-Cola – sodavand er vel sodavand, eller hvordan? Det vil sige: helt forkert.

CRM-systemer er som tøj

For at tydeliggøre forskellene mellem forskellige systemer kan vi sammenligne CRM med tøj. Tøj kan fås i ”one size”, forskellige størrelser  eller være skræddersyet. Et CRM-system fungerer på samme måde:

  • ”One size” = standardiseret CRM. Denne her slags CRM-system har samme funktioner og udseende uanset hvem der bruger det. Nogle gange er der mulighed for at foretage mindre tilpasninger og/eller koblinger.
  • Størrelse XS-XL = CRM-system som passer til din branche. Præcis som tøj kan have størrelser til forskellige kroptyper, kan CRM-systemer have brancheløsninger til forskellige typer virksomheder.
  • Skræddersyet = specialudviklet CRM-løsning til din virksomhed. I denne kategori er CRM-systemet unikt da det skabes ud fra hver virksomheds specifikke behov. Præcis som når du syr dit eget tøj derhjemme efter dine personlige mål.

Opdag Lime CRM 

Læs mere om vores forskellige brancheløsninger på lime-crm.dk eller bed om en demo direkte.


”One size” fungerer for en del

Standardiserede CRM-systemer kan, ligesom med ”one size”-tøj, fungere for en del. Systemerne er oftest billige og har de grundlæggende funktioner. Vores mest enkle CRM-system Lime Go indeholder f.eks. historik, kontaktoplysninger og to do-oplysninger i form af påmindelser samt forskellige salgsfunktioner.

Har du en mindre virksomhed og enklere behov, er ”one size” helt tilstrækkeligt. Men hvis din virksomhed har mere end 10-20 ansatte, eller hvis det er en virksomhed med specifikke behov, er der brug for en brancheløsning.

Branchespecifikt – CRM med din pasform

I en større virksomhed, eller i en virksomhed med mere komplekse behov, skal CRM-systemet samkøre flere processer for at kunne give et rigtig godt resultat. Her rækker det ikke med ”one size”, der er i stedet brug for et system som kan tilpasses flere og mere nicheprægede behov.

CRM-systemet skal ganske enkelt tilpasses efter den som bruger det, hvilket kan gøres med forskellige brancheløsninger. En brancheløsning imødekommer de mest almindelig behov i en specifik branche og er tilpasset efter en bestemt type virksomhed – præcis som tøjstørrelser følger længden og bredden på en krop.

For eksempel indeholder vores byggeløsning for Lime CRM koblinger til Bygge Information og Dansk Byggeri, rollehåndtering og en speciel løsning for at se tilbud som er rettet mod samme projekt. På tilsvarende vis har vores andre CRM-løsninger – til salg, helpdesk & support, engros, konsulent, forsyning, ejendom, medlemskab & uddannelse samt maskiner & komponenter – funktioner som tilgodeser specifikke behov og udfordringer i den respektive branche.

Hvad så med specialudviklede CRM-løsninger?

Den tredje og sidste variant af CRM-systemet er den ”skræddersyede” – det vil sige den som bygges fra grunden og tilpasses helt efter en virksomheds unikke behov. Udviklingen og implementeringen adskiller sig meget fra en brancheløsning. Et specialudviklet CRM-system er nemlig i 99 % af tilfældene som at genopfinde hjulet – dyrt og ineffektivt arbejde med samme resultat som andre allerede er nået frem til.

Se hvor du får mest for pengene

Der findes altså store forskelle mellem ”one size”, branchespecifikke og egenudviklede CRM-systemer. De standardiserede er billigst, men de dækker kun de grundlæggende behov og er ikke ligeså tilpasningsdygtige som en brancheløsning eller et egenudviklet system.

I valget mellem en brancheløsning og et egenudviklet CRM-system er det første alternativ næsten altid mest fordelagtigt. Når man ikke “begynder fra begyndelsen,” sparer man nemlig tid (læs: penge) under både udviklingen og implementeringen. Derudover mindskes risikoen når andre virksomheder med lignende behov allerede har købt systemet. Din virksomhed deltager også i ”best practices” for branchen, og systemet fremtidssikres på en anden måde i forhold til hvis det var bygget op fra grunden.

Jeg mener derfor at valget af et branchespecifikt CRM-system burde være ligeså naturligt, som det er for en håndværker at vælge et par arbejdsbukser. Eller for en sælger at købe et jakkesæt. Et par almindelige bukser eller en hættetrøje ville ikke kunne varetage samme funktion. Og at sy arbejdsbukserne eller jakkesættet selv ville jo være unødvendigt.

Eller hvad synes du?