Vi fylder dagligt vores CRM-system med data om vores kunder, så vi får et fuldstændigt billede af kunden og dennes behov. Men hvordan kan vi bruge vores data på den bedste måde? Tænk, hvis vi kunne bruge de forskellige data til at skabe en endnu bedre kundeoplevelse. Det er her, analytisk CRM kommer ind i billedet. Analytisk CRM er lidt af en livsstil og betyder, at man hele tiden drager fordel af alle de oplysninger, man har til rådighed, og herefter handler man ud fra denne viden. Mere avanceret er det såmænd ikke.

Hold styr på dine kunder

Ved hjælp af analytisk CRM bliver du i stand til at svare på spørgsmål som: Hvem er kunden? Hvad gør kunden? Hvordan gør kunden? Hvis du derefter bruger alle dine data på den rigtige måde, får du en god mulighed for at strømline markedsføringen og føre den frem til et salg. Du finder snart ud af, hvem dine vigtigste kunder er, og hvem du skal bruge kræfter på i fremtiden. Hvilke kunder er ”malkekøer” og hvilke er “storvildt”*?

Slå hovedet på sømmet med det rigtige budskab

For sælgere og marketingfolk er analytisk CRM en sand guldmine! På trods af dette er det desværre alt for få, der gør brug af de oplysninger, de har om deres kunder. Man kan lære meget ud fra disse oplysninger, bl.a. om kundens købsproces.

Ved at analysere købsprocesserne kan du for eksempel nemt gennemskue, hvornår og hvordan kunderne foretrækker at købe dine produkter. Når du ved dette, kan du lave en plan for, hvornår du skal udsende oplysninger om dine produkter, eller hvornår det er bedst at føre salgsprocessen over til et opkald.

Hvis du aktivt arbejder med analytisk CRM, vil dine kunder også kunne mærke det. De er aldrig nødsaget til at spørge “hvorfor sender de det her til mig?”, ligesom de ikke bliver ringet op om en service, som de i virkeligheden ikke har brug for.

What if! Tænk, hvis du kun blev kontaktet om de ting, der virkelig interesserer dig – sikke en drøm!

Telefon? Mail? Twitter? Fax?

Med et analytisk mindset er det også nemt at finde ud af, hvilken platform du skal bruge for at kontakte dine forskellige kunder. Hvordan kontakter de dig? Brug den samme platform!

*Storvildt: Det kalder vi vores drømmekunder, der af den ene eller anden grund er svære, måske endda usandsynlige at få fat i, men som vi alligevel drømmer om at gøre forretning med.