Det kan være kompliceret at skulle vælge et CRM-system. For HVORDAN finder man egentlig ud af, hvilket system der passer bedst til virksomheden? Lad os se bort fra tekniske beskrivelser og specifikationer – koger vi det ned, behøver du såmænd kun kigge efter 5 ting for at finde det bedste system.

CRM-systemer kan se meget forskellige ud, have forskellige funktioner og ikke mindst forskellige priser. Ja, nogen gange kan det føles lidt som en jungle, men det behøver faktisk ikke være helt så kompliceret. Det bedste CRM-system er selvfølgelig det, der bruges aktivt. Og et system, som bruges, er et system, som det er sjovt at arbejde med.

Det er selvfølgelig forskelligt, hvad man synes, der er sjovt, men generelt synes vi mennesker om fine ting, der er enkle at anvende, passer sammen med vores andre ting, har minimale problemer og gør vores hverdag nemmere. Så stil dig selv følgende spørgsmål, når du tester et CRM-system for at afgøre, om det er ”den eneste ene” for dig og din virksomhed:

1. Har det et pænt layout, der gør dig glad?

Det kan lyde overfladisk, men man skal bestemt ikke undervurdere betydningen af et ”pænt” CRM-system. Et rent og fint layout opmuntrer dig nemlig til at anvende systemet og hele tiden udforske nye sider. Og det får dig i godt humør! Desuden indebærer et flot layout næsten altid, at CRM-systemet er enkelt at anvende, hvilket fører os videre til næste spørgsmål.

2. Er CRM-systemet brugervenligt?

Brugervenlighed er et slidt udtryk, men formodentlig er det ét af de vigtigste kriterier, når du vælger CRM-system. Teknisk ydeevne eller et blæret design bliver hurtigt ret ligegyldigt, hvis du ikke ved, hvordan du skal anvende systemet. Det skal føles intuitivt og gå hurtigt. Selvfølgelig kan visse opgaver kræve lidt flere trin eller gennemlæsning af instruktionerne – særligt i begyndelsen eller under en testperiode, men så skal dette understøttes af support (se spørgsmål 4), FAQ’s og andet.

3. Taler det sammen med andre systemer?

Når du vælger et CRM-system, har du formodentlig allerede et forretningssystem, en e-mailklient og et antal Word/Excel-dokumenter på plads. Mindst. Og så ville det jo være ret optimalt, hvis det nye CRM-system passede sammen med disse. Det gør det i sig selv en del sjovere at bruge systemet, når du slipper for dobbeltarbejde.

4. Kan du få en hurtig og god support?

Nogle gange virker ting bare ikke, sådan er det. Men med en hurtig og god support til dit CRM-system kommer du i det mindste sikkert op i sadlen igen. Det bedste CRM-system = det, der bruges aktivt. Så lad ikke teknisk rod stå i vejen!

Læs mere: Tre CRM-problemer, som kan opstå i hverdagen, og hvordan du løser dem

5. Hjælper CRM-systemet dig i hverdagen?

Årsagen til, at du anskaffer dig et CRM-system, er jo helt fra begyndelsen, at det skal hjælpe dig med at løse visse problemer. Det kan eksempelvis handle om at få flere ting gjort, forbedre kunderelationer, skabe effektive rapporter og evaluere, og at forudse fremtiden.

Når du leder efter det bedste CRM-system til din virksomhed, kan du lade de potentielle leverandører vise eksempler på, hvordan de løser problemer, som andre virksomheder i din branche har haft. Eller hvorfor ikke give dem en ”case” med et problem, som din virksomhed har i dag, og bede dem vise konkret, hvordan det kunne løses i systemet. Fremfor alt: Test selv.

Udseende, brugervenlighed, integrationer, support og funktion – det er i bund og grund de 5 forhold, der afgør, hvilket CRM-system der er det rette for dig. Så test, undersøg og spørg rundt. Så kommer du i sidste ende til at finde det bedste CRM-system, det lover jeg.

There are currently no comments.