Det kan lyde en tand flyvsk, når man taler om at “blive en kundemagnet”, for hvad betyder det egentlig i praksis? Hvorfor er det lige netop dette punkt, man skal satse på? Og hvordan når I som virksomhed hen til målet? Du finder svarene i denne miniguide!

Hos Lundalogik plejer vi ofte at påpege, at hele formålet med CRM-arbejdet er at blive en kundemagnet. Det er ligesom den hellige gral og årsagen til, at man går og pusler med kundepleje i det daglige arbejde, men måske har vi ikke forklaret helt præcist, hvad vi mener. Jeg har derfor udarbejdet en miniguide over, hvad det indebærer at være en kundemagnet, og hvorfor det er smart at satse på netop dette punkt. Vi kommer også ind på, hvordan du kommer i mål.

Hvad indebærer det at være en kundemagnet?

Hvis din virksomhed er en kundemagnet, betyder det, at de nye kunder tager kontakt til dig og kollegerne ”helt automatisk”. Hvorfor? Det skyldes ganske enkelt, at jeres nuværende kunder taler så positivt om jer og derfor anbefaler jer til andre, der således gerne vil handle med jer.

Hvorfor er det smart at satse på dette punkt?

Det er måske nok ret indlysende, men det er en smart ting at satse på at blive en kundemagnet, da det er prisbesparende. Fokuserer I på de nuværende kunder og anbefalinger, behøver I jo ikke at bruge lige så mange penge på nysalg (og det kan være en dyr ting), da der kommer nye kunder med jævne mellemrum. Det er jo også trods alt et stort plus, når stemningen mellem din virksomhed og kunderne bare bliver bedre og bedre.

Hvad gør du for at blive en kundemagnet?

Vil du være en kundemagnet, skal du være indstillet på, at det kræver noget arbejde for dig og kollegerne. Der er mange puslespilsbrikker, der skal samles forinden. På et overordnet niveau kan man kalde det for customer relationship management eller kort og godt CRM. I grove træk kan man opdele arbejdet i 3 trin:

1. Hold de nuværende kunder glade og tilfredse

Første trin handler om, at du og kollegerne har helt styr på jeres kunder, så I møder velforberedt op til de forskellige møder. Hvem gider at mødes med en virksomhed, der først skal have opfrisket, hvad I aftalte på det seneste møde, eller hvor man atter skal til at forklare, hvad hele forespørgslen omhandler, blot fordi kontaktpersonerne skifter fra gang til gang? I må kort og godt have styr på, hvad der er blevet sagt og aftalt. Det er nærmest en selvfølge, at I har styr på de forskellige kundeinformationer.

Læs mere: Sådan hjælper et CRM-system dig med at hente guldmedaljen for bedste kunderelation

2. Overrask positivt

Det næste trin er at gøre det lille ekstra og overraske dine kunder i positiv retning, eksempelvis ved at love for lidt og levere mere end forventet. Det er med til at sikre, at din virksomhed forbliver i kundens bevidsthed og får vedkommende til at lovprise jeres virksomhed over for andre (i stedet for at holde denne viden for sig selv).

Hele nøglen skal findes i overraskelsesmomentet. Tænk over det. Hvornår deler du selv din mening om andre virksomheder? Det sker givetvis, når virksomheden overgår dine forventninger – eller giver en dårlig service. Alt i alt deler du din viden med andre, når virksomheden overrasker, enten positivt eller negativt. Så gå strategisk frem trin for trin, så du kan arbejde effektivt med de forskellige kundepleje-initiativer, der er med til at skabe en wow-effekt hos kunderne.

3. Lad kunderne snakke (og lyt!)

Når din virksomhed har styr på kundeinformationer og overgår kundernes forventninger, er det bare at vente. De kommer helt sikkert til at snakke, og forhåbentlig betyder det ekstra kunder til dig og kollegerne. Er det ikke tilfældet, bør I måske lytte til, hvad der bliver sagt i krogene. Måske har I fejlbedømt situationen? Eller har misset en vigtig del? Det kan dog også være nyttigt at lytte til de positive udsagn, da det giver motivation til at fortsætte med indsatsen på kundeplejeområdet, ligesom det giver viden om, hvad I kan gøre (endnu) bedre.

Vil du være en kundemagnet, kræver det kort og godt et struktureret arbejde med virksomhedens kundepleje. Når dette punkt er på plads, vil jeres virksomhed over tid kunne opbygge et magnetisk felt og automatisk tiltrække nye kunder. Det er vel ikke nogen dum ting?