Hvordan kan du som sælger drage nytte af et CRM-system? Hvilke smarte flows kan du bruge for at arbejde effektivt? Her giver vi 8 eksempler.

1. Giv automatiske notitser når du lukker handler

Det er en herlig fornemmelse at lukke en handel. Derudover er det også noget, som din chef, dit team og andre kolleger måske gerne vil høre om; dels af praktiske årsager, dels fordi det er kulturen på arbejdspladsen. Det kræver dog en del tid at fortælle om enhver lukket handel, hvis man skal gøre det manuelt.

Ved at koble din virksomheds CRM-system sammen med en mere uformel kanal (det kan f.eks. være Slack, Workplace eller e-mail) kan I sende automatiske notitser til hinanden ved en afsluttet handel. Med et flow som dette får din chef og/eller dine kolleger altså en meddelelse (eksempelvis med kundenavn, sælger og værdi), så snart du ændrer handlens status til ”afsluttet”. Det betyder færre e-mails og færre svar på ”Hvordan gik det med salgsmødet i går?” på gangene – og mere tid til at lukke endnu en handel.

2. Få et komplet kundebillede så snart telefonen ringer

Telefonsamtaler er en naturlig del af en sælgers arbejdsdag. Det er som regel dig der ringer til kunderne, men nogle gange er det omvendt. Så er det godt at have en præsentation af kunden og kunne se hvilke produkter/tjenester denne tidligere har købt, hvilken kundetype drejer det sig om (A, B eller C?), og hvilke igangværende handler eventuelt findes.

Med en telefoncentral koblet til CRM-systemet får du et komplet kundebillede, så snart nogen ringer til dig. Kundeinformationen åbnes i Lime CRM, og du får det hele serveret på et sølvfad – det sparer tid for både dig og kunderne.

3. Mød prospekter og kunder hurtigt, personligt og professionelt

Forretnings-, virksomheds- og personkort er på mange måder selve “hjertet” i et CRM-system. Med dem slipper du for at spilde tid på at kontrollere notitser på post-it-sedler, søge i forskellige Excel-filer og spørge kollegerne om småting. I stedet kan du fokusere på at møde kunderne hurtigt, personligt og professionelt – al den nødvendige baggrundsinformation findes samlet i systemet. Ikke flere risikable “kvalificerede gæt” eller tidskrævende udredninger!

Læs mere om hvordan et komplet kundebillede i CRM-systemet kan styrke dine relationer, og hvordan salgs- og supportafdelingen kan arbejde sammen mod et fælles kundebillede.


Slut med mavefornemmelse

Der er flere udfordringer ved at arbejde med B2B-salg. En af dem er at handle tilpas hurtigt for at maksimere salget baseret på aktuel statistik. Her kommer Lime CRM ind i billedet.

Lime CRM til sælgere


4. Minimér tiden du bruger på administration

Der er en myte om at CRM-systemer er lig med ekstra administration for sælgere. Men arbejder du på den rigtige måde, får du hurtigt den tid tilbage. Hemmeligheden er ikke at sjuske, men at være hurtig når du lægger information ind. Gennem integrationer med andre systemer undgår du f.eks. dobbeltindtastninger, og med forskellige genveje indenfor CRM-systemet kan du spare yderligere tid.

I Lime CRM kan du eksempelvis tilføje One-by-One (importere virksomhedsinformation når du skal tilføje en ny virksomhed), Quick Note (genvej for hurtigere historiknoteringer) og Target Helper (gør det muligt at sætte salgsmål “i bulk”).

5. Få tal og prognoser med det samme

Hvor mange salgssamtaler havde du sidste måned? Sidste år? Og hvordan ser det ud i din salgspipeline lige nu? Når du dit budgetmål? Det kan være tidskrævende at samle og følge op på dit salgsarbejde, hvis du skal sidde og regne på egen hånd.

Ved at registrere alle dine aktiviteter og forretninger i et CRM-system kan du få statistik på det meste. Med nogle klik kan du f.eks. se en aktivitetsopfølgning, aktuel værdi for din salgspipeline og et overblik over dine seneste forretninger. Bare for at give et par eksempler.

P.S. Vil du hurtigt kunne se, om du er på rette spor? Kan du bedre lide billeder og grafer end tal? Det tænkte vi nok! I Lime CRM kan du tilføje add-ons såsom Follow Up, Sales Pipe og Budget Gauge. Det giver et visuelt overblik over alle dine vigtigste tal. Med Activity Matrix får du desuden et værdifuldt indblik i hvor du bruger din tid – arbejder du mod dine vigtige prospekter, eller bruger du din tid på virksomheder som ikke tilhører dit segment?

6. Hav flere forretningsmuligheder i gang samtidig

Hvem kan arbejde med 10+ forretningsmuligheder samtidig (eller endnu flere) og have styr på alt hvad der skal gøres og hvornår? Ikke mange. I hvert fald ikke uden støtte! Det er bevist, at vi mennesker kun kan arbejde med syv sager (+/-to) af gangen. Derefter begynder vi at sortere – og hvis vi ikke har en gennemtænkt plan, sker det let, at noget forsvinder eller havner det forkerte sted …

I et CRM-system er det tydeligt, hvor al informationen skal gemmes, og det bliver derfor din “superhukommelse”. Systemet kan desuden støtte dig gennem smarte påmindelser og tydelige to do-oplysninger. Alt sammen for at du kan have gang i så mange forretninger som muligt.

7. Smartere samtaler uden unødvendige klik

Med en telefoncentral koblet til din virksomheds CRM-system får du ikke bare indgående opkald og kundeinformation præsenteret (punkt 3). Nej, du får selvfølgelig også click2call-funktionalitet, hvor du kan ringe direkte fra CRM-systemet! Så slipper du for at indtaste lange telefonnumre eller lede i telefonens kontaktliste.

Det sparer dig faktisk en hel del tid, at du kan klikke på et telefonnummer direkte i CRM-systemet, f.eks. når du gennemgår dagens to do-liste. Det bliver især nemmere at holde fokus på det der er vigtigt – selve samtalen.

8. Se alt hvad der er blevet sagt, gjort og lovet

Grundtanken med et CRM-system er – som du sikkert ved – at samle al forretnings- og kundeinformation på et sted. Ved hjælp af historiknoteringer, gemte dokumenter og anden information kan du se hvad der er blevet sagt, gjort og lovet i forskellige sammenhænge. Med al information tilgængelig bliver det nemmere at følge op på dine relationer og få flere handler – dels gennem en øget hit rate, og dels gennem mersalg hos eksisterende kunder. CRM for the win!