Skal din virksomhed vælge CRM-system? Når I skal vurdere de forskellige alternativer, skal du og dine kolleger have noget at gå ud fra. Disse syv spørgsmål giver et godt fundament.

1. ”Hvorfor skal vi satse på et CRM-system?”

Når I skal afgøre, hvilket CRM-system der passer bedst ind i virksomheden, skal du og dine kolleger formulere formålet med projektet. Hvilke udfordringer skal systemet løse? Hvor klemmer skoen mest? Det hjælper med at afgøre, hvilke systemer I bør kigge nærmere på.

2. ”Hvad er vores mål med CRM-systemet?”

Sørg for at sætte specifikke, målbare, adresserede, realistiske og tidsbestemte mål for jeres CRM-investering. Det hjælper med at kortlægge, hvilke funktioner din leverandør skal have, men det gør det også nemmere at følge op og tjene investeringen hjem.

3. ”Hvem skal arbejde i systemet?”

Et CRM-system skal anvendes, hvis det skal give resultater. Tænk derfor over, hvem der kommer til at arbejde i det nye system og sørg for at involvere dem tidligt i forløbet.

Læs mere: Få alle kolleger med på CRM-toget via 5 skridt


Vil du have endnu flere tips?
Hent vores poster om, hvordan du lykkes med dit CRM-projekt.


4. ”Hvilke funktioner er vigtige for vores brugere?”

Når du og kollegerne definerer de fremtidige brugere, skal der tænkes på funktioner. Find ud af, hvad I har brug for ved at skrive ønskesedler og definere, hvad der er “need to have”, og hvad der er “nice to have”. Sammenlign herefter CRM-systemerne ud fra jeres vigtigste behov.

Læs mere: Stop jagten på mirakelsystemet, der kan alt

5. ”Hvordan ser vores budget ud?”

En myte, vi ofte støder på, hos Lime er den om, at CRM-systemer koster mange penge. Det indebærer selvfølgelig en investering, ligesom det er tilfældet i mange andre sammenhænge. Men det lønner sig på sigt! En undersøgelse fra Nucleus Research (report 0128 [2014]) viser for eksempel, at du generelt får pengene ca. 8 gange tilbage, når du indfører et CRM-system.

6. ”Giv ledelsen den fulde støtte”

Inden din virksomhed går i gang med et CRM-projekt, er det vigtigt at have ledelsen med på vognen, dels for at få investeringen bevilliget, dels fordi ledelsen skal gå forrest som et godt eksempel og vise, at investeringen har en høj prioritet. På den måde bliver det hele meget nemmere at gennemføre.

7. ”Hvem skal være involveret i projektteamet?”

Projektteamet er på mange måder afgørende ved en CRM-investering, og det er vigtigt at involvere dem tidligt. Begynd at tænke over, hvordan gruppen kunne se ud. Sørg for, at den inkluderer medlemmer fra de forskellige afdelinger, at personerne har et højt engagement, og at teamet som helhed ikke bliver for “teknik-tungt”. På den måde får I dækket forskellige behov og får forskellige perspektiver under hele processen.

Læs mere: Sådan sætter du drømmeholdet til CRM-projektet

Når du og kollegerne har besvaret ovenstående spørgsmål, har I et godt fundament til valget af CRM-system. Når I ved, hvor I er, og hvad I vil, mindsker I risikoen for, at I kommer ud på et sidespor, og I øger samtidig sandsynligheden for at finde den helt rigtige leverandør hurtigst muligt.