Hvad er egentlig den vigtigste grund til at bruge et CRM-system?

Den pågældende grund afhænger selvfølgelig af dine specifikke forretningsmål. Ifølge Forrester Research er den vigtigste grund, at omkostningerne ved en tabt kunde er for høj. Det er fem gange dyrere at erhverve en ny kunde, end det er at fastholde en eksisterende.

Har du og dine kolleger brug for en påmindelse om, hvorfor det er vigtigt at arbejde med kundepleje, hvad I kan vinde ved det, og hvordan man gør det ordentligt? Sørg for, at både du og dine kolleger læser dette indlæg. Her får I nemlig 6 tips til, hvordan man arbejder med kundepleje på den bedste måde. I får desuden et indblik i, hvorfor det er så vigtigt, og hvad det kan give jer.

1. Vis, at du går op i kunden – på regelmæssig basis. Regelmæssigheden i kontakten med dine kunder varierer naturligvis, alt afhængigt af hvilket produkt eller hvilken service du sælger, og hvor mange kunder du har. Vi har et udvalg af CRM-systemer, der viser os, hvilke kunder vi ikke har haft kontakt med de seneste 6 måneder. Listen er heldigvis ikke så lang, men det vigtigste med listen er at henlede vores opmærksomhed på kunderne og kontakte dem så hurtigt som muligt.

2. Mål kundetilfredsheden efter den direkte kontakt. Det er altid interessant at vide, om dine kunder er glade, når de har været i kontakt med dig. Hvor tilfreds er den enkelte kunde? En god måde at få svaret på er ved at spørge vedkommende, lige efter han/hun har været i kontakt med dig. Vi udsender en simpel undersøgelse, som er en tilfældig stikprøve, efter at kunden har været i kontakt med vores supportteam. På den måde ved vi, at over 98% af vores kunder er virkelig tilfredse. Det betyder, at vi har 2%, som vi skal arbejde ekstra med!

3. Svar altid og hurtigt. Hvor hurtigt kan du svare på en e-mail? Hvor mange ring går der, inden nogen besvarer opkaldet? Definér mål og regler for, hvor lang tid kunden må vente. Vi vender altid tilbage til vores kunder inden for to timer i åbningstiden, efter vi har modtaget deres ærinde. Hvis de ringer, er vores mål at svare inden for tre ring. Og hvad så, hvis supporten er optaget? Så bliver der ringet ud til resten af virksomheden.

4. Inddrag kunden i udviklingen af dit produkt og din service. Tillad kunderne at være med i beslutningsprocessen – intet skaber lige så loyale kunder, som når de er med i processen. Står du over for en strategisk beslutning, der påvirker dine kunder? Lad dem stemme. Vi har ofte et par udviklingsforslag i hatten, og det forslag, som flest stemmer på, ryger højst op på listen. Og ved du hvad? Alt dette tager vi os af i vores CRM-system!

5. Del alt, hvad du kan med andre. Normalt sidder du som leverandør med utroligt mange oplysninger, som dine kunder også kan drage stor nytte af. Det kan være nye forretningsmetoder, nye love/regler eller måske nyheder og tendenser. Del disse oplysninger med dine kunder – de vil takke dig!

6. Vær eksperten! Du er den bedste til det, du gør, og at du gør det, er virkelig vigtigt for, at kunden bliver hos dig.


plakat-optimer-brugen-af-dit-crm-system

Ønsker du at forbedre din brug af CRM i endnu højere grad? – Hent vores poster!
Vi giver dig konkrete tips til, hvordan du øger brugen af dit CRM-system og tager bedre hånd om eksisterende samt potentielle kunder.

Download nu!