Står du og din virksomhed over for valget af et CRM-system? At vælge et CRM-system er bestemt ikke nogen nem sag. Ikke kun fordi der er en overflod af forskellige forhandlere, men også fordi de har forskellige funktioner og løsninger på netop dine CRM-problemer.

Så hvordan kan du være sikker på, at du vælger det rigtige produkt og den rigtige forhandler? Nedenfor giver jeg 3 tips, som hjælper dig på rette vej til dit nye CRM-system. Held og lykke!

Planlæg og læg en strategi

Før du begynder at lede efter leverandører, er det vigtigt, at du har en klar strategi og plan for, hvad du forventer, at det nye CRM-system skal gøre for din virksomhed. Den mest almindelige misforståelse er, at CRM-systemet på mirakuløs vis genererer nye forretninger og kontakter, så snart du implementerer systemet. Med den tankegang mister du hurtigt overblikket og dit fokus.

Det vigtigste er at finde ud af, hvad det er, du ønsker at opnå med systemet, set fra et forretningsmæssigt synspunkt. Måske ønsker du at fastholde flere kunder? At forbedre din kundeservice? At administrere potentielle kunder mere effektivt og dermed øge dit salg? Husk på, at et CRM-system kan anvendes på forskellige måder, og at der er en given skabelon for alle virksomheder og brancher. Men du når ikke dine mål, hvis du ikke først har defineret, hvad disse egentlig er.

Lav en ønskeliste sammen med brugerne af systemet

Den næste prioritet er at lave en ønskeliste over, hvad du ønsker i dit CRM-system. Et CRM-system kan indeholde præcis så lidt eller så meget, som du ønsker. Før du begynder at se på CRM-udbydere, er det vigtigt at vide, hvilke funktioner du går efter. Tænk over, hvilke afdelinger der skal anvende CRM-systemet, og hvor mange brugere du vil have. Book derefter en eftermiddag, hvor alle afdelingerne er samlet og lav en liste over ønsker til de funktioner, som du gerne vil have integreret i systemet. På den måde har du et godt fundament, når du begynder at kigge på de forskellige leverandører.

Et tip: Pluk de lavthængende frugter. Når du først ser, hvad et CRM-system kan, er det nemt at blive ved med at tilføje punkter til ønskelisten. Er der nogle områder, der er vigtigere end andre? Kan du måske begynde med en lidt mindre liste og derefter bygge systemet op?

Lyt til din mavefornemmelse og udvælg tre leverandører

Hvis jeg skal være ærlig, er de fleste CRM-systemer på markedet stort set ens. Visse skiller sig dog ud via enkelte funktioner, men det vigtigste element for succesen i dit CRM-projekt er at finde en udbyder, som kan indgå i et langt og lykkeligt forhold. Udvælg tre udbydere, der virker til at passe til dig og dine behov og bed dem om at komme over og vise, hvordan deres systemer kan opfylde din ønskeliste. Vær sikker på at finde en leverandør, du kan vokse med, så du ikke behøver at skifte udbyder, når forretningen og behovene vokser.

Held og lykke med din CRM-søgen!


Vil du også tage de første skridt mod at blive en kundemagnet?
Vi ved, at dine kunder kan elske dig endnu mere. Derfor har vi skabt et CRM-system, som letter din hverdag og får dig til at smile hver dag!

Test gratis!