Man fødes som sælger. Det er et udsagn, man har hørt gentagne gange, men det er selvfølgelig forkert – bag de succesfulde handler ligger der altid gennemtænkte strategier og en hel del hårdt arbejde. Her er 15 egenskaber og arbejdsmetoder, som gør dig til en pokkers god sælger!

Det er ikke nogen nem opgave at beskrive, hvad der kendetegner ”en sand sælger”. Men vi stillede alligevel spørgsmålet for at aflive myten om, at nogen bare er født som sælger. Så værsgo – her er 15 egenskaber og arbejdsmetoder, du kan videreudvikle (eller kopiere), hvis du går efter at blive en pokkers sælger:

1. Du arbejder målbevidst

At have gang i salgsaktiviteter blot for at gøre dem, er ikke noget, du beskæftiger dig med. Nej, som en sand sælger har du altid dine ”eyes on the price” og arbejder målbevidst ud fra dine salgsmål.

2. Du har styr på dine aktiviteter

Cold calling. Pitches. Møder. Tilbud – og så videre. Du har styr på alle de aktiviteter, du skal udføre for at afslutte en handel og er mere end godt kendt med din hitrate.

Læs mere: Strukturér din salgsproces med en aktivitetstrappe

3. Du holder fokus

Uanset om du følger en defineret plan eller lytter til mavefornemmelsen, har du fokus på din opgave og relation til kunden. Her er der ingen pludselige indfald.

4. Du er villig til at lave det ”hårde” arbejde

Som en sand sælger ved du, at det kræver en hård cold calling, obligatorisk administrationstid og andre mindre sjove ting for at smage sejrens sødme. Og du har selvfølgelig ikke noget imod at smøge ærmerne op.

5. Du er social

At håndtere forskellige typer mennesker er ikke noget problem for dig. Heldigvis, for det betyder, at du kan sælge mere til flere.

6. Du arbejder effektivt

Eftersom du arbejder målbevidst for at nå dine tal, har du selvfølgelig styr på, hvor effektivt du arbejder, og du stræber efter at optimere dine dage.

Det kan handle om at lægge store opgaver om morgenen, når du er mest fokuseret, udnytte din rejsetid eller at afsætte specifikke mailtidspunkter for at undgå ”switch-cost” – du tænker (og handler) effektivitet.


Alt, hvad du behøver. I ét system.

  • 360 graders overblik over kunderne med ERP-kobling og alle kundedata samlet.
  • Kampagnehåndtering for messer, e-mails og andre markedsaktiviteter.
  • Effektiv salgsstyring med klassificering af og potentiale for kunderne i et samlet overblik.
  • … og meget mere.

Opdag Lime CRM


7. Du er ambitiøs

”Good enough” er ikke et motto, du arbejder efter. Man skal jo sigte efter stjernerne for at nå dem, ikke sandt?

8. Du elsker at konkurrere

Det er ikke et ”must”, at man skal have et heftigt konkurrencegen for at kunne arbejde som sælger. Men det faktum, at du godt kan lide at jagte salgsmål og konkurrere mod dine kolleger øger unægteligt sandsynligheden for, at du bliver rigtig cool på salgsområdet. Så frem med hornene og kom afsted over stepperne!

9. Du hjælper gerne dine kunder

En pokkers god sælger er ikke en, der kører sit eget løb. Dig, der virkelig har succes som sælger, vil oprigtigt gerne hjælpe dine kunder. Du ser kunderne, hører kunderne og kender kunderne.

10. Du er nysgerrig og sulten

Nysgerrighed og en vilje til at lære mere – det er dig i en nøddeskal. Du er nysgerrig på dine kunder, på virksomheder i al almindelighed og din egen udvikling i særdeleshed. Det er dét, som gør dig til en sand sælger.L

11. Du skaber tillid

Der er ingen, der vil lave forretninger med skumle typer. Derfor sørger du for at skabe professionelle relationer, som bygger på tillid.

12. Du tænker langsigtet

Det tager tid at blive en pokkers god sælger, og hurtige genveje er ikke noget, du sysler med. Du tænker langsigtet og sætter ikke relationer over styr for kortsigtede gevinster – punktum.

13. Du opleves som (og er) troværdig

At vende kåben efter vinden er ikke noget, du gør dig i, hvis du er en dygtig sælger. For du skal opleves som (og være) troværdig for at vinde forretningerne. Som sagt, ingen kan lide en skummel type (punkt 11).

14. Du følger op og leverer, hvad du har lovet

Fremsætte tilbud, ringe op senere eller levere en rapport – du har fuldt styr på, hvad du har lovet og sørger for at følge op. Du leverer endda gerne mere, end du har lovet for at gøre et godt indtryk.

15. Du har RMI – (den) rette mentale indstilling

Sidst, men ikke mindst, har du den rette mentale indstilling, der skal til for at være en pokkers god sælger. Og kort og godt handler den om en ting: at hele tiden stræbe opad og aldrig give op!